Wat is reviewmarketing?
Reviewmarketing is het actief verzamelen van reviews, erop reageren en ze delen via je marketingkanalen. Het is onderdeel van je marketingstrategie en het helpt om je (online) imago te versterken. Zo kun je meer vertrouwen creëren bij nieuwe klanten. Zij kijken namelijk vaak eerst naar recente ervaringen van anderen voor ze een aankoop doen of reserveren.
Kortom, reviewmarketing omvat de volgende onderdelen:
- Actief verzamelen van reviews.
- Reageren op alle positieve en negatieve beoordelingen.
- Het verspreiden van reviews.
Voor alle bedrijven is reviewmarketing belangrijk. Of je nu een lokale tandartspraktijk hebt, een grote autogarage of een webshop.
Onderdelen van reviewmarketing
Reviewmarketing bestaat uit drie onderdelen. Namelijk het verzamelen, reageren en het verspreiden. Hieronder leggen we het uit en hoe je het toepast.
1. Actief verzamelen van reviews
De eerste stap van reviewmarketing is het actief verzamelen van reviews. Zo zorg je voor actuele beoordelingen. Veel klanten hebben een trigger nodig om een review te plaatsen. Vraag er dan ook actief om. Bijvoorbeeld via e-mail, WhatsApp of een review bordje in de zaak.
Op het moment dat je niet actief reviews verzamelt, is de kans groter dat je online een negatief imago opbouwt. Uit ervaring weten wij dat vaak alleen de zéér tevreden klanten uit zichzelf een review achterlaten. Of juist degene die ontevreden zijn. Zo mis je de grote groep die wel blij zijn met het bedrijf, maar niet uit zichzelf een review geven.
Je kunt reviews verzamelen via verschillende platformen. Deze zijn erg populair:
- Google (verzamel gratis via een bedrijfsprofiel).
- TrustPilot (basispakket is gratis).
- WebwinkelKeur (vanaf € 10 per maand).
Verkoop je via marketplaces, zoals Bol.com of Amazon? Verzamel dan ook daar reviews. Potentiële klanten baseren hun keuze vaak op de productbeoordelingen.

2. Reageren op alle reviews
Het tweede onderdeel van review marketing is het reageren op beoordelingen. Reageer op zowel positieve als negatieve reviews. Je laat daarmee zien dat je betrokken bent en de mening van de klant waardeert.
Negatieve reviews
Negatieve reviews kunnen lastig zijn om op te reageren, vooral als je het er niet mee eens bent. Toch is het belangrijk om kalm te blijven en niet in discussie te gaan. Dat zien potentiële klanten namelijk ook. Laat zien dat je de klacht serieus neemt en biedt eventueel nog een oplossing aan. Zo kun je de negatieve ervaring eventueel nog ombuigen naar iets positiefs.
In dit blog geven we voorbeelden hoe je kunt reageren op negatieve reviews.
Positieve reviews
Reageer ook op alle positieve reviews. Hiermee versterk je de relatie met de klant en je laat zien dat je de review waardeert. Zorg voor een persoonlijk antwoord en vermijd standaardreacties, zoals ‘dankjewel voor je review’. Je kunt het persoonlijk maken door een detail uit de recensie te herhalen.
In dit blog geven we voorbeeld hoe je kunt reageren op positieve reviews.
Hulp bij je reviewmarketing?
Bekijk onze populaire beheerservice. Dan zorgen we dat jouw reviewmarketing op orde is.
Je blijft op deze website
3. Verspreiden van je reviews
Het derde onderdeel van reviewmarketing is het verspreiden van je reviews. Door recensies actief te delen, wek je sneller vertrouwen bij potentiële klanten. Laat ze dus niet alleen op een reviewplatform staan, maar gebruik ze op plekken waar potentiële klanten komen.
Je kunt reviews delen via verschillende marketingkanalen, zoals:
- Website of webshop
- Social media
- Nieuwsbrief
- Advertenties
Gebruik bijvoorbeeld een quote uit een review of toon de gemiddelde review-score van je bedrijf. Bij webshops zie je vaak een combinatie: op de productpagina staan de productreviews en op een andere plek de gemiddelde score van het bedrijf. Ontdek hier hoe je reviews kunt plaatsen op je website.

Foto: dit bedrijf wekt vertrouwen door de reviewscore te tonen.
Voordelen van reviewmarketing
Reviewmarketing brengt verschillende voordelen met zich mee. Hieronder lichten we vier belangrijke voordelen toe.
Meer nieuwe klanten
Potentiële klanten willen zekerheid voordat ze een beslissing nemen. Daarom lezen ze graag ervaringen van anderen. Als ze zien dat klanten tevreden zijn en jij goed reageert op reviews, geeft dat vertrouwen. Dat vergroot de kans dat ze ook voor jouw bedrijf kiezen.
Je kunt het zien als de online vorm van mond-tot-mondreclame. Dit principe noemen we ook wel sociale bewijskracht. Als potentiële klanten zien dat anderen tevreden zijn, zijn ze sneller overtuigd.
Online vindbaarheid vergroten
Reviewmarketing helpt om online beter vindbaar te zijn. Bedrijven die actief reviews verzamelen, scoren vaak hoger in de lokale zoekresultaten van Google en Google Maps. Google vindt het namelijk belangrijk dat gebruikers recente ervaringen kunnen vinden.
Daarnaast speelt ook klantinteractie ook een rol in je online vindbaarheid. Google geeft aan dat het reageren op reviews kan bijdragen aan je positie in de zoekresultaten. Het versterkt dus je lokale SEO (zoekmachine-optimalisatie). Kortom, je vergroot je online vindbaarheid door:
- Actief verzamelen van Google reviews.
- Reageren op alle beoordelingen in Google.

Foto: zoekresultaten met veel goede reviews
Goedkoopste manier van marketing
Reviewmarketing is één van de goedkoopste vormen van marketing. Je klanten doen namelijk het werk voor je. Ze schrijven teksten, geven sterren en delen hun ervaring. Zelfs het vragen om een review is vaak gratis.
De enige kosten die je eventueel hebt, zijn die van het reviewplatform zelf. Denk aan betaalde opties bij Trustpilot of WebwinkelKeur. Advertenties kosten vaak veel geld en zijn tijdelijk zichtbaar. Reviews zijn blijvende reclame en geven direct vertrouwen, waardoor klanten sneller geneigd zijn om te bestellen of te reserveren.
Je product of dienst verbeteren
Reviews bevatten waardevolle informatie. Klanten geven vaak aan wat ze goed vinden en wat beter kan. Die feedback kun je gebruiken om je product of dienst te verbeteren.
Krijg je regelmatig dezelfde klacht? Dan weet je dat daar iets moet gebeuren. Komt er vaak een positief punt terug? Dan kun je dat juist benadrukken in je marketing en communicatie. Voorbeelden uit een reviewanalyse kan bijvoorbeeld zijn:
- De smaak van het eten was erg goed.
- Het viel binnen de garantie.
- Het duurde lang voor mijn bestelling er was.
- Ik kreeg geen reactie op mijn e-mail.
- Bestelling was slordig verpakt.
Op deze manier helpen reviews niet alleen bij het aantrekken van nieuwe klanten, maar dragen ze ook bij aan de kwaliteit van je bedrijf.
Hulp bij je reviewmarketing?
Bekijk onze populaire beheerservice. Dan zorgen we dat jouw reviewmarketing op orde is.
Je blijft op deze website