Hoe kan ik meer reviews verzamelen, zoals in Google?

Ontdek hoe je meer reviews kan verzamelen, zoals in Google, Tripadvisor of Trustpilot. We delen 9 tips met je! Die kun je direct toepassen.

Je wil natuurlijk zoveel mogelijk reviews verzamelen van klanten. Hierdoor overtuig je anderen om ook voor jou te kiezen. Alleen kan het krijgen van positieve reviews lastig zijn. Niet iedereen laat snel een recensie achter. Toch zijn er een aantal manieren om het te laten groeien.

Dit is vooral belangrijk voor:

  • Potentiële klanten kiezen sneller voor jou
  • Je krijgt online een goed imago.
  • Draagt bij aan je vindbaarheid op internet.

Door reviews te verzamelen stijgt ook je online imago. Als je natuurlijk wel positieve recensies ontvangt. In totaal kijkt namelijk 90% van je doelgroep eerst naar reviews voor hun aankoop. Hieronder delen wee handige tips.

Tips om meer recensies te krijgen

We merken dat de meeste tevreden klanten laten niet zelf een review achter. Je moet ze motiveren om dit te doen. Hieronder enkele tips waardoor je meer reviews ontvangt:

  • Vraag het kort na de positieve ervaring en niet weken later.
  • Maak het eenvoudig en deel direct de review-link.
  • Geef aan dat het slechts 30 seconden duurt.
  • Maak het persoonlijk: verwijs naar de aankoop of reservering.
  • Geef een voorzet waar ze over kunnen schrijven, zoals de service.

Met deze tips is de kans groter dat de klant een recensie schrijft. Het is vooral belangrijk dat je het op tijd stuurt. Als je het weken na de aankoop doet, is de kans kleiner dat iemand een positieve recensie achterlaat. Vergeet uiteraard ook niet te reageren op de positieve review.

Tips om meer reviews te verzamelen

Een zetje geven om een review te schrijven

Onlangs volgden we een webinar van Trustpilot. Hierin deelde Michelle Wrede een mooie quote en dat is ook iets wat we vaak in de praktijk zien. Namelijk dat hele enthousiaste mensen zelf een review achterlaten. Of juist mensen die totaal ontevreden zijn. De middenmoot (grootste deel) heeft een trigger nodig (uitnodiging).

9 manieren om meer reviews te verzamelen

Het is belangrijk om klanten een trigger te geven om een review te schrijven. Hier zijn verschillende manieren voor. Hieronder delen we effectieve methodes. Zo is de kans groter dat je binnenkort meer reviews verzamelt.

1. Stuur een e-mail

We raden aan om een e-mail te sturen naar de klant. Dit kan bijvoorbeeld een paar dagen later of na een week. Voor sommige bedrijven kan het zelfs handig zijn om dit direct na oplevering te doen. Als iemand namelijk resultaat ziet, merken we dat diegene sneller geneigd is om een review te schrijven. Bijvoorbeeld een kapper, garage of loodgieter.

Deze methode kun je ook automatiseren. Hierdoor heb je er minder omkijken naar. Houd het volgende in het achterhoofd:

  • Wees enthousiast in de mail.
  • Bedank klanten voor hun aankoop.
  • Stuur de mail niet te laat en dus op een passend moment.
  • Schrijf een sterke onderwerpsregel (voorbeeld: Nog 1 stap te gaan óf Hoe bevalt je kledingstuk?)

In de mail kun je ook aangeven waar ze over kunnen schrijven, zoals de ontvangen service, het resultaat of het product. Bij veel review-tools staat een standaard e-mail ingesteld. We raden aan om de mail persoonlijk voor jouw bedrijf te maken.

Hieronder een review e-mail van een kledingwinkel die wij bedacht hebben.

Review via e-mail vragen

2. Bel je beste klanten op

Je beste klanten zijn vaak bereid om te helpen. Zeker als je het persoonlijk aan ze vraagt. Het opbellen van klanten is dan ook een goede manier om meer reviews te ontvangen. Kom alleen niet te opdringerig over. Geef eerst aan of ze nog een vraag hebben over het product of de dienst. Of je kunt vragen of alles naar wens is.

Vervolgens vraag je of ze het leuk vinden om een review te schrijven. Gebruik de volgende tips:

  • Vertel kort waarom reviews belangrijk voor je zijn.
  • Geef aan het einde aan dat je de review-link mailt of WhatsAppt.
  • Wees niet opdringerig en vraag het vriendelijk.

Deze methode werkt goed bij klanten die regelmatig bij je kopen. Of waar je al een tijd intensief mee samenwerkt. Zij hebben al een band met jouw bedrijf. Ook bij nieuwe klanten kan dit goed werken. Als ze een positieve ervaring hebben met je bedrijf. Wacht dan niet te lang met bellen.

Disclaimer:
Het opbellen is minder geschikt voor bedrijven die alledaagse producten verkopen, zoals een supermarkt of drogist. Dan is een e-mail of ons Google Review Bord (NFC) in de winkel handiger. Het gaat namelijk ook om de betrokkenheid van de klant bij het product of dienst.

Meer reviews ontvangen?

Ga aan de slag met onze reviewformule. Zo ontvang je meer blije reviews. Dit zorgt voor meer potentiële klanten in je zaak.

Ontdek onze reviewformule

Je blijft op deze website

3. Vraag het face-to-face

Het kan zijn dat de klant erg enthousiast is. Bijvoorbeeld na een knipbeurt of een etentje. Het is dan een effectieve manier om face-2-face om een review te vragen. Doe dit als diegene aangeeft blij te zijn met het resultaat. Of vertelt dat het eten smaakvol was in het restaurant.

Voor jou vervolgens een mooie kans om te vragen of ze deze woorden in een review willen zetten. Waarschijnlijk krijg je ‘ja te horen’. Dan kun je vragen of je een linkje mag sturen waar ze dat kunnen doen. Deze methode werkt vooral goed bij diensten, waar klanten direct resultaat zien.

Houd het volgende in het achterhoofd:

  • Vraag het pas als de klant een positief detail benoemt.
  • Geef aan hoe ze een recensie kunnen achterlaten.
  • Maak eventueel gebruik van een NFC-card.

Voor deze methode kun je een NFC-kaart gebruiken. Dit is een innovatieve manier. De klant pakt zijn mobiel en houd het tegen de kaart. Dan opent de pagina waar je direct een review kan plaatsen. Zo hoef je ook niet een e-mail of WhatsApp-bericht te sturen met een link.

Tip:
Laat de klant zijn ervaring niet horen? Dan kun je ook vragen of alles naar wens was. Of hoe het is bevallen. Begin dus een oprecht gesprekje. Zo kom je niet over alsof je alleen reviews verzamelt.

In de video zie je hoe een NFC-kaart werkt.

4. Plaats een bordje op de toonbank

Zet een review-bordje op de toonbank neer. Dit zien klanten die afrekenen of een afspraak maken. Zij ervaarden zojuist je service of het product. Die personen wil je graag om een review vragen. Zeker als ze vaker bij jou komen.

Deze review strategie werkt goed bij onder meer winkels, tandartsen, (fysio)praktijken, hotels en horecazaken. Klanten staan soms even te wachten tot ze aan de beurt zijn. In de tussentijd lezen zij het reviewbord en schrijven een recensie.

Gebruik de volgende tips:

  • Gebruik een innovatief NFC-bordje.
  • Toon het logo waar hun review komt, zoals Google.
  • Beperk de tekst op het bord tot 1-2 zinnen.

Het is handig om ons Google NFC-bord te gebruiken. Klanten houden dan hun mobiel tegen het bordje aan. Vervolgens opent de review-pagina. Zo schrijven ze al binnen 30 seconden een recensie.

Het is wel goed om te weten dat dit geen ‘directe’ methode is. De klant moet namelijk bewust naar dat bordje kijken en tijd nemen om het te lezen. We raden dan ook aan om deze methode te combineren. Bijvoorbeeld met een bon waar het op staat. Of dat de medewerker achter de balie verwijst naar het bord, mocht de klant een positief detail benoemen.

review nfc bord kopen

5. Zet het op de bon of factuur

De klant heeft iets gekocht. Vervolgens geef je een bon of factuur mee. Dit is dan een goede plek om een review te vragen. De klant herinnert zijn ervaring nog goed. Het voordeel is dat deze methode automatisch gebeurt. Het instellen hoef je slechts één keer te doen.

Het is wel belangrijk dat je klantbeleving goed is. Als je actief op deze wijze om reviews vraagt. Anders verlaag je de drempel voor negatieve reviews.

Gebruik de volgende tips:

  • Plaats zowel een websitelink als QR-code op de bon.
  • Laat het opvallen op je bon. Bijvoorbeeld met een smiley.
  • Klantbeleving moet op orde zijn.
  • Houd je bericht kort.

Zorg voor twee opties. Namelijk een link en een QR-code. Plaats wel een korte link. Klanten moeten het eenvoudig kunnen overtypen. De QR-code kunnen ze scannen met hun mobiel. Vervolgens opent automatisch de reviewpagina.

Deze methode werkt ook goed met de face-to-face aanpak (paragraaf hierboven). Zo vraag je klant eerst om een review. Vervolgens verwijs je naar het linkje of QR-code op de bon.

QR code op een bon
Voor een horecazaak kan de vraag zijn: Heb je ook genoten? Met jouw mening kunnen we ons blijven verbeteren.

6. Geef een klant een (visite)kaartje mee

Vertelt de klant een positief detail of geeft diegene aan om een review te willen schrijven? Dan kun je ook een kaartje meegeven. Hierop staat een QR-code en een link naar jouw reviewpagina. Zo kunnen ze thuis op hun gemak een recensie schrijven.

Een andere optie is om ze direct te helpen in de zaak. Dat kan handig zijn voor klanten die niet goed weten hoe ze een QR-code scannen. Het voordeel voor jou is dat ze dan direct een review achterlaten.

Houd het volgende in het achterhoofd:

  • Maak het kaartje niet te groot.
  • Zet bijvoorbeeld een kortingscode op het kaartje voor een vervolgbezoek.
  • Geef eventueel twee opties: een QR-code en een korte link.

Zorg dat het een klein kaartje is, zoals een visitekaartje. De klant kan dit gemakkelijk meenemen. Op het kaartje kun je ook andere informatie kwijt. Bijvoorbeeld een kortingsactie voor een vervolgbezoek. Hiermee weet je zeker dat ze het niet snel wegdoen.

Meer reviews krijgen door een kaartje

7. Voeg bij iedere aankoop een flyer toe in de tas of doos

Plaats een kaartje of flyer bij elke bestelling. Hierop vraag je aan de klant of ze een review willen achterlaten. Bijvoorbeeld op Trustpilot of Google. Het voordeel is dat dit een automatisch proces is. Je hoeft de klant (bij de kassa) zelf niet te wijzen op het schrijven van een review. Wel kun je natuurlijk verwijzen naar het kaartje.

Deze methode werkt goed voor winkels en webshops. Gebruik deze tips:

  • Gebruik een duurzaam kaartje of flyer.
  • Vertel waarom reviews belangrijk voor je zijn.
  • Als het kan: wees creatief om extra op te vallen.

Bij deze optie is het belangrijk dat je service en het product goed zijn. Je filtert namelijk niet alleen de blije klanten eruit, maar ook personen die kritisch zijn. Mocht je toch een slechte beoordeling krijgen? Dan is het belangrijk te reageren op de negatieve review.

Flyer met een review en QR-code

8. Vraag het via WhatsApp

Vraag een review via WhatsApp. Dit is een persoonlijke benadering. Deze manier kun je doen als je rechtstreeks contact hebt met de klant. Bijvoorbeeld na een schoonheidsbehandeling. Of na een reparatie in huis. In je bericht bedank je allereerst de klant.

Daarbij kun je aangeven dat diegene altijd kan terugkomen mochten er vragen zijn. Zo laat je direct je klantvriendelijkheid weer zien. Sluit het vervolgens af met de vraag voor een review.

Gebruik deze tips:

  • Gebruik het alleen als je al persoonlijk contact hebt.
  • Bedank de klant eerst en als afsluiting de review-link.

Deze methode werkt vooral goed bij klanten waar je een band mee hebt. WhatsApp is namelijk een persoonlijk middel.

Review via whatsapp vragen

9. Stuur een SMS-bericht

Verstuur een SMS-bericht naar de klant. Bijvoorbeeld als diegene een (huid)behandeling heeft gehad. Of als je een andere dienst hebt geleverd. Ook voor horeca is dit een goede methode om te testen. Het kan zomaar zijn dat men eerder een review achterlaat door een SMS in plaats van een e-mail.

De attentie bij een SMS ligt namelijk hoger. Dit komt omdat we niet vaak meer zo’n bericht ontvangen. Terwijl we dagelijks meerdere e-mails krijgen.

Gebruik deze tips:

  • Houd het kort: probeer maximaal 160 tekens te gebruiken.
  • Bedank de klant voor de aankoop en alvast voor de review.
  • Sluit af met je (bedrijfs)naam.

Het voordeel van deze methode is dat je het automatisch kunt inregelen. Stel dat je ook al een afspraakbevestiging per sms verstuurt. Dan past een review-sms mooi in dit rijtje. Het verschil met een WhatsApp-bericht is dat een sms formeler is. Een appje is informeler en kan je doen als je een persoonlijke relatie met de klant hebt.

meer reviews via SMS krijgen

Veelgestelde vragen aan ons

Wanneer moet ik vragen om een review?

Dat is verschillend. Het liefst zo snel mogelijk na de positieve ervaring. Uit onderzoek van BrightLocal blijkt dat een restaurant dit nog dezelfde dag kan sturen naar de klant. Bij een fysio- of schoonheidsbehandeling kun je dit beter na 2-3 dagen doen. De klant wil namelijk vaak eerst het resultaat afwachten. Houd dus in het achterhoofd of de klant nu resultaat ziet. Of dat ze de ervaring nog even moeten laten bezinken.


Op welk platform moet ik reviews verzamelen?

Google is het populairste platform onder consumenten voor het bekijken van reviews. Tripadvisor, Facebook en Trustpilot zijn ook bekende platformen. Het merendeel bezoekt één of twee platformen. Het is dus handig om naast Google nog een ander recensiekanaal te hebben. Zeker als consumenten geen Google-account hebben. Dan kunnen zij ook een review achterlaten.


Kan ik een reminder sturen?

Het kan helpen om een reminder te sturen. Bijvoorbeeld als je na een week nog geen review hebt, omdat de klant je bericht had gemist. Kom alleen niet te opdringerig over. Blijf vriendelijk en verwijs naar het eerdere bericht. Start met de zin: Ik hoop dat je onze mail vrijdag goed hebt ontvangen. We kunnen ons voorstellen dat je het hebt gemist, vandaar een korte reminder.

Iskander Nizam
Iskander Nizam

Iskander Nizam is de oprichter van BlijeReviews.nl. Met zijn jarenlange marketingervaring helpt hij ondernemers met het verkrijgen van goede reviews. Daarnaast ondersteunt hij (grote) organisaties met succesvolle communicatie. Dit deed hij onder meer bij Rabobank en Rijkswaterstaat.