Hoe zet je Google Reviews op je website?

Ontdek verschillende manieren om reviews op je website te plaatsen. Daarnaast zie je handige voorbeelden van andere bedrijven die hun recensies tonen.

Het is een goed idee om Google Reviews op je website te zetten. Hiermee overtuig je bezoekers om bij jou te kopen of om een afspraak te maken. Een review is ook wel een ‘sociale bewijslast’. Dit kan de drempel verlagen voor potentiele klanten om bij jou te kopen.

In dit artikel ontdek je:

  • Waarom recensies in Google belangrijk zijn.
  • Waar je reviews plaats op je website.
  • Hoe je reviews op je site kunt plaatsen.

Voor je dit doet, is het belangrijk om genoeg reviews te verzamelen in Google. Het werkt namelijk beter als je 5-8 recensies kan laten zien. In plaats van alleen 1 of 2.

Waarom zijn reviews belangrijk op je site?

Reviews zorgen voor vertrouwen. Hiermee vergroot je de kans dat de bezoeker overgaat tot een aankoop. Dit is wetenschappelijk bewezen. Tegenwoordig kijkt namelijk het merendeel van jouw doelgroep namelijk eerst naar ervaringen van anderen. Zo weten ze namelijk zeker dat ze een goede keuze maken. Een aanbeveling van een vriend of familielid is vaak niet meer voldoende.

Door het op je site te zetten, vergroot je dus het vertrouwen bij potentiele klanten. Je geeft hiermee aan dat je tevreden klanten hebt en dat het veilig is om bij je te kopen. Kortom, een paar voordelen zijn:

  • Het zorgt voor vertrouwen bij de je potentiele klant.
  • Neemt twijfels weg om een aankoop te doen.
  • Geeft aan dat er veel klanten tevreden zijn.

Voor ieder bedrijf is dit belangrijk om te doen. Of je nu een webshop hebt of een lokale tandarts bent.

Hulp bij het plaatsen van reviews?

Laat het weten en we kijken direct hoe je reviews kunt tonen op je site.

Hulp bij het plaatsen van reviews

Je blijft op deze website

Waar plaats je recensies op je website?

Je hebt meerdere plaatsen om reviews te tonen op je website. Een veel voorkomende plek is de homepage. Op deze pagina komt de bezoeker vaak binnen. Dan wil je gelijk vertrouwen uitstralen. De product- of servicepagina is ook een belangrijke plek. Hier vertel je namelijk meer over hetgeen waar de bezoeker naar op zoek is.

Voor een tandarts kan dat ook de behandelpagina zijn. Op die pagina staat namelijk uitleg over wat de consument kan verwachten bij een bezoek. Bijvoorbeeld bij het wit maken van de tanden, dan is het ook handig om relevante recensies en ervaringen te tonen.

Op deze plekken op je sites kun je reviews tonen:

  • Homepage
  • Productpagina
  • Service- of behandelpagina
  • Over ons
  • Beoordelingspagina
  • Tarievenpagina
  • Afrekenpagina (webshop)
  • Footer (link naar je reviews)

Op sommige pagina’s kan het voldoende zijn om alleen je gemiddelde beoordeling te delen. Op andere plekken kun je een paar volledige reviews laten zien.

voorbeeld van review op een website
Deze website kiest ervoor om de gemiddelde beoordeling te laten zien op hun homepage. Dit is wel een voorbeeld van Trustpilot, maar je kunt het ook met Google-reviews doen.

Hoe plaats je Google Reviews op je website?

Je hebt verschillende manieren om Google Reviews te plaatsen op je website. Veel bedrijven gebruiken hier een plug-in voor, zoals Widgets for Google Reviews. Dit is een gratis widget, maar je hebt ook betaalde varianten. Dan kun je vaak de kleuren aanpassen. Hieronder ontdek je verschillende manieren hoe je reviews kunt zetten op je website.

1. Gebruik een review-widget op je website

Er zijn verschillende review-widgets beschikbaar. Dit is een stukje software dat je installeert op je website. Vervolgens kun je met deze widget reviews op je site plaatsen. Er bestaan plug-ins voor onder meer WordPress, Magento en Shopify. Hierdoor hoef je het niet zelf te ontwikkelen. Sterker nog, veel van deze plug-ins zijn ook gratis.

Hieronder een paar voordelen van een plugin (widget):

  • Het is een kant-en-klare oplossing: kost minder geld en moeite.
  • Soms kun je ook de kleuren aanpassen naar jouw huisstijl.
  • Vaak al binnen een half uur ingeregeld op je site.
  • Nieuwe recensies zijn vanzelf zichtbaar.

We raden aan om dit te laten installeren door je webbouwer. Er is namelijk enige technische kennis voor nodig om de reviews te plaatsen op je website. We raden aan om één van deze plug-ins te gebruiken:

Heb je Magento of Shopify? Stuur ons dan een bericht. Dan kijken we welke extensie of module voor jou goed werkt. Heb je zelf enige websitekennis en wil je reviews snel toevoegen? Dan kun je onderstaande video bekijken. Dit is speciaal voor WordPress-gebruikers. De plugin in de video kun je ook instellen in het Nederlands.

2. Handmatig overtypen in een vrije ruimte

Een andere manier is om vrije tekstruimte te maken op je website. Bijvoorbeeld vier vlakken in een Google lay-out. Vervolgens kun je reviews handmatig overtypen. Zo’n vrije ruimte kan de websiteontwikkelaar voor je maken. In dit stuk van het artikel zie je inspiratie voor de vlakken.

Het is belangrijk om het Google-achtig over te laten komen. Dat zorgt voor meer vertrouwen en herkenbaarheid bij potentiële klanten. Gebruik je Trustpilot? Maak dan een lay-out die daarop lijkt.

We raden deze manier alleen aan als een plugin of extensie niet mogelijk is, want je automatiseert het niet. Nieuwe reviews moet je namelijk handmatig overtypen voordat ze zichtbaar zijn op je site. Ook kost het vaak geld om dit te laten maken door je websitebouwer, terwijl bestaande oplossingen mogelijk gratis zijn.

Hieronder een paar voordelen:

  • Je kunt de lay-out aanpassen aan jouw smaak.
  • Bepaal zelf welke reviews je wilt tonen.
  • Je laat het één keer maken: een plugin heeft regelmatig updates nodig.

Toon alleen positieve beoordelingen. Een 3-sterren recensie komt minder betrouwbaar over. Heb je een lage beoordeling en ben je het hier niet mee eens? Dan kun je de review mogelijk laten verwijderen.

reviews in een vrije tekstruimte
op Doneerveilig.nl staat een vrije tekstvak op de homepage. Hier kan de website zelf hun reviews overtypen.

3. Maak een screenshot van de review

De derde manier is het maken van een screenshot van je reviews. Dit plaats je daarna als foto toe op je website, zoals op de homepage. Dit is niet de meest ideale manier. Een foto verliest vaak kwaliteit, waardoor het minder scherp overkomt. Bezoekers kunnen dan ook twijfelen of de reviews echt zijn.

Deze optie is bijvoorbeeld geschikt als je één specifieke review wil tonen op een speciale plek. Zoals bij een bepaalde behandeling. Dan is een relevante beoordeling een effectief middel om klanten te overtuigen om de behandeling te nemen. Daarnaast heb je deze voordelen met een screenshot:

  • Eenvoudig op meerdere plekken toevoegen op je site.
  • Bepaal zelf van welke review je een screenshot maakt.
  • Goedkope en snelle manier om reviews te tonen.
  • Het is gelijk in een Google lay-out.
Deze site plaatst een screenshot van een specifieke beoordeling op hun website.

Voorbeelden van reviews op websites

Hieronder staan voorbeelden van websites met reviews. De meesten hebben de belangrijkste informatie erin staan. Zorg dat jij in elk geval ook deze details toont:

  • Naam van de klant.
  • Aantal sterren.
  • Volledige review en niet één zin als voorvertoning.
  • Datum: alleen als je regelmatig recensies ontvangt.

Het is handig om een link erbij te zetten, waar alle beoordelingen staan. Zoals naar je Google Bedrijfsprofiel of Trustpilot-pagina. Dit zorgt ook voor meer vertrouwen.

1. Plugandpay.nl

Plug&Pay heeft op meerdere belangrijke pagina’s reviews staan. Dit doen ze overzichtelijk met het aantal sterren, naam en volledige beoordeling. Om meer vertrouwen te winnen, zetten zij ook een foto erbij. De recensies staan onder andere op de homepage en prijzenpagina.

reviews plug & pay

2. MaesMedia

MaesMedia plaatst hun Google reviews op de homepage. Het logo van Google geeft extra vertrouwen aan de websitebezoeker. Ze zouden dit ook nog onder de titel kunnen zetten, met hun gemiddelde score erbij. Verder is het goed dat ze de datum neerzetten van de review en een hyperlink naar al hun Google recensies. Dat is goed voor extra vertrouwen.

Wel adviseren wij om ook op andere belangrijke plekken reviews te tonen, zoals op hun hun servicepagina.

MaesMedia maakt ook goed gebruik van de footer. Daarin zetten ze hun beoordelingsscore. Dit kunnen ze nog aanvullen met een hyperlink naar al hun reviews.

reviews in de footer

3. Somnox

Somnox toont de reviews op basis van categorie. Hierdoor spelen ze goed in op het ‘probleem’ van de klant. Het bedrijf verkoopt namelijk één (slaap)product. Als een klant slecht slaapt, krijgt die relevante reviews te zien voor dit probleem.

Somnox maakt gebruik van het platform Trustpilot. Dat is ook een prima platform om meer reviews te krijgen. Wel hadden ze nog een linkje kunnen plaatsen naar al hun recensies. Verderop op hun homepage doen ze dat wel. Dan staat de totaalscore er met een link naar Trustpilot.

reviews somnox

4. Rijschool Moesje

Rijschool Moesje gebruikt de lay-out van Google. Dit zorgt voor vertrouwen, omdat klanten dit hoogstwaarschijnlijk herkennen. Het signaal is dan direct dat het onafhankelijke reviews zijn. Daarnaast is het goed dat de naam van de reviewer er staat en hoeveel beoordelingen ze hebben. Verder zien we dat de meest recente recensies verschijnen.

Wel raden we aan om de hele beoordeling te laten zien. Nu zie je alleen de voorvertoning. Daarnaast hebben ze een hoge gemiddelde beoordelingscore. Dit sterke punt zouden ze al bovenaan (in hun banner) kunnen zetten. Nu staat het lager op de pagina. Dat is iets wat Plug & Pay goed doet.

5. Rijschool Tina

Dit bedrijf plaatst een duidelijke titel met daaronder hun beoordelingscore. Verder tonen ze de gehele review en geen voorvertoning. Hierdoor kan de klant het gelijk lezen. Ook de naam van de reviewer staat erbij en gebruiken ze voldoende witruimte. Dit zorgt voor rust.

Wel is de tip om meer in te spelen op de lay-out van Google. Je krijgt er nu namelijk niet direct een gevoel bij dat dit Google-reviews zijn, ondanks het logo. Daarom hadden ze de sterren geel/goud kunnen doen.

Veelgestelde vragen aan ons

Hoe zet je Google reviews op je website zetten?

Vaak is er een widget beschikbaar, zoals voor WordPress. Het voordeel is dat nieuwe reviews automatisch verschijnen op je website. Een andere optie is om de tekst van de recensie te kopiëren en te plakken als tekst op je site. Als derde optie kun je ook een screenshot maken van de review en op je website zetten.


Op welke plekken kun je reviews het beste tonen?

Reviews kun je op verschillende plekken tonen. Bijvoorbeeld op de homepage en de pagina’s waar jouw producten of services staan. Daarnaast is de prijzenpagina ook een goede plek. Zo zorg je voor vertrouwen bij potentiële klanten.


Wanneer reviews op je site plaatsen?

We adviseren om dit te doen als je minstens 12 reviews hebt. Het liefst zelfs meer dan 20. Het kan vreemd overkomen als je maar één of twee recensies hebt. Vaak zet je namelijk de link naar je reviewpagina erbij. Men kan twijfelen als ze daar vervolgens weinig beoordelingen zien.

Hulp bij het plaatsen van reviews?

Laat het weten en we kijken direct hoe je reviews kunt tonen op je site.

Hulp bij plaatsen van reviews

Je blijft op deze website

Iskander Nizam
Iskander Nizam

Iskander Nizam is de oprichter van BlijeReviews.nl. Met zijn jarenlange marketingervaring helpt hij ondernemers met het verkrijgen van goede reviews. Daarnaast ondersteunt hij (grote) organisaties met succesvolle communicatie. Dit deed hij onder meer bij Rabobank en Rijkswaterstaat.