Wetenschappelijk bewezen:
reviewformule onmisbaar
Dat reviews belangrijk zijn voor je bedrijf wist je wellicht al. Toch is het fijn dat dit ook uit veel klantonderzoeken blijkt. Hiermee garandeer je jezelf dat onze reviewformule onmisbaar is om klanten aan te trekken. Bekend hoogleraar Psychologie Robert Cialdini omschrijft reviews dan ook als één van de effectiefste beïnvloedingsprincipes.
98% van je doelgroep kijkt naar recensies
Uit onderzoek blijkt dat 98% kijkt naar (recente) reviews voor hun aankoop of bezoek.
Meer online zichtbaar in jouw regio
Reviews geven een boost aan je zichtbaarheid in Google. Je bereikt dus meer mensen.
Reviews zorgen voor meer aankopen
Sociale bewijslast is één van de belangrijkste principes om een aankoop te doen.
Het is ook belangrijk om op alle reviews te reageren. Onderzoek van Bright Local laat zien dat 88% van de doelgroep de voorkeur geeft aan een bedrijf dat snel reageert op zowel positieve als negatieve reviews.
Ruim 90% kijkt eerst naar recente reviews in 2023 en 2024
Bijna alle potentiële klanten lezen eerst jouw recente beoordelingen. Zeker als ze nog nooit bij je zijn geweest. De klant wil er namelijk op vertrouwen dat die een goede keuze maakt. Uit onderzoek van Power Reviews en Bright Local blijkt dat 98% kijkt naar jouw reviews voor ze langskomen of een aankoop doen.
Veel klanten vinden het belangrijk om recente reviews te zien. Het liefst ervaringen die afgelopen twee weken plaatsvonden. Een constante stroom aan reviews is dus belangrijk.
Advies van onbekenden even belangrijk als van vrienden
Reviews worden de laatste jaren steeds populairder. Mond-tot-mond reclame van vrienden of familie geldt niet altijd meer als belangrijkste factor. Klanten vinden ervaringen van mensen die zij niet kennen net zo belangrijk.
Waar je van 2014 tot 2018 weg kon komen met alleen een goede prijs, gratis levering en aanbevelingen van familie of vrienden, is dat in 2025 niet meer zo. Stel dat vrienden zeggen dat het een goede winkel is. Vervolgens lees je in Google veel negatieve reviews. Dan is de kans voor groot dat je daar niet heen gaat. Met onze reviewformule voorkom je dit.
Social bewijslast is voor een klant erg belangrijk. Reviews zijn dus onmisbaar om (twijfelende) klanten over de streep te trekken. Benieuwd naar meer voorbeelden van sociale bewijslasten? Bekijk het hier.
Hoogleraar Chialdini: belangrijkste beïnvloedingsprincipe
Robert Chialdini is één van de bekendste hoogleraren op marketing- en psychologieggebied. Hij doet onder meer onderzoek naar beïnvloedingstechieken om mensen te overtuigen. Hier heeft hij een boek van uitgebracht dat wereldwijd ruim een miljoen keer is verkocht. Één van de belangrijkste principes hierin is ‘sociale bewijslast’.
Bot gezegd: mensen gedragen zich als kudde dieren. We gebruiken meningen van anderen om overtuigd te raken. Als we het namelijk zelf niet goed weten, kijken we naar het gedrag van anderen.
Google test voortdurend met reviews: ze laten het prominent zien
Google experimenteert en onderzoekt volop. Ze geven steeds meer aandacht aan (lokale) bedrijven. Dit komt vanuit hun eigen gebruikersonderzoek. Zoek maar eens in Google op: Bloemist + Plaatsnaam of Garage + plaatsnaam.
In de resultaten laten ze prominent reviews naar voren komen. Zij willen namelijk de beste ervaring tonen aan ‘zoekers’. Gebruikers in Google kijken bij een lokale zoekopdracht onder meer naar afstand van de locatie en beoordelingen (reviews).
Daarnaast geeft Google zelf aan dat recensies bijdragen aan je positie in de zoekmachine. Hierdoor vinden meer potentiële klanten je bedrijf, waardoor je een boost krijgt in het aantal bestellingen of reserveringen.
Wil je meer blije reviews?
Wacht niet op recensies, ga er direct zelf mee aan de slag. Dit zorgt voor meer aankopen of reserveringen.
Bekijk wat het jou oplevert