Hoe verwijder je een Google review? Lees de tips!

Ontdek hoe je als bedrijf een review kan verwijderen uit Google. Of hoe jij je eigen recensie kan aanpassen of weghalen.

Bedrijven krijgen regelmatig recensies in Google. Dit kunnen zowel positieve als negatieve reviews zijn. Alleen kan het voorkomen dat je als ondernemer een valse review krijgt. Bijvoorbeeld van een concurrent of iemand die geen klant is. Dan wil je dat verwijderen. Of het kan zijn dat je jouw eigen review wil weghalen. In dit blog leggen we dat uit en ontdek je:

  • Hoe je als bedrijf een Google review weghaalt.
  • Hoe je een eigen review verwijdert.
  • In welke situaties het verwijderen mogelijk is.

Het is voor bedrijven alleen in bepaalde gevallen mogelijk om het weg te halen. Anders zou je natuurlijk alleen de positieve reviews overhouden, terwijl Google een goed beeld wil geven van een organisatie.

Wanneer kan je als bedrijf een Google-review weghalen?

Voor bedrijven is het niet altijd mogelijk om een slechte review weg te halen. Dit kan alleen in specifieke situaties. Zo blijven beoordelingen in Google betrouwbaar. Anders kan het zijn ondernemers vele negatieve recensies weghalen, terwijl die wel terecht zijn. Personen die een review achterlaten, kunnen het achteraf wel altijd weghalen.

Voor bedrijven is het verwijderen van een recensie in deze situaties mogelijk:

  • Als de concurrent een review plaatst om je reputatie te verlagen.
  • De persoon is geen klant van jouw bedrijf.
  • Belangrijke feiten verdraaien of weglaten.
  • Links naar andere websites of telefoonnummers in de review plaatsen.
  • Persoonlijke en vertrouwelijke informatie vermelden.
  • Grof taalgebruik en discriminatie.

Dit zijn een aantal voorvallen. Op deze pagina van Google ontdek je alle situaties. Google heeft zelf ook algoritmes om bepaalde content (automatisch) te ontdekken en te verwijderen. Zo is het niet de bedoeling dat iemand persoonlijk wordt aangevallen in een recensie. Of dat het discriminerende teksten bevat. Andere personen dienen namelijk alleen ‘nuttige’ beoordelingen te zien in de zoekmachine en Google Maps.

een slechte review verwijderen

Deze recensie kan intimiderend zijn en bevat persoonlijke informatie (naam)

Hoe verwijder je als bedrijf een review in Google?

Wil je als bedrijf een negatieve review verwijderen. Dan moet je aan één van de bovengenoemde situaties voldoen. Dan is de kans groter dat Google je review weghaalt. Herken jij jezelf in één van die situaties ? Dan kun je het volgende doen:

  • Open je internetbrowser en log in bij Google Mijn Bedrijf.
  • Ga vervolgens naar het beheren van reviews.
  • Je krijgt een scherm om je e-mailadres te bevestigen.
  • Selecteer je bedrijf en klik op doorgaan.
  • Zoek de Google review en klik op melden.
  • Selecteer in welke categorie de review valt.

Het duurt een paar werkdagen voor Google je verzoek beoordeelt. Het wil niet zeggen dat ze je review daadwerkelijk weghalen na het indienen. Ze bestuderen de review en kijken of het in strijd is met hun richtlijnen. Is dit het geval? Dan verwijderen ze de slechte review uit (Google) Maps.

google review verwijderen

Kies de juiste categorie voor de recensie

Het is in eerste instantie niet mogelijk om bewijs mee te sturen. Bijvoorbeeld als een concurrent aan jou toegeeft een review te hebben geplaatst. Het is daarom belangrijk om de juiste categorie te selecteren. Deze staan standaard weergegeven. Kies de categorie die de recensie het beste omschrijft.

Google verwijdert reviews van mensen die geen klant zijn minder snel, omdat dit lastig te achterhalen is. Controleer daarom eerst of de review in een andere categorie past.

categorie google review melden

Wat kun je doen als Google je review niet verwijdert?

Het is natuurlijk vervelend als Google je review niet verwijdert. Dit kan betekenen dat het wel past binnen hun richtlijnen. Zij zien dan momenteel geen aanleiding om het weg te halen. Google verwijdert namelijk alleen recensies als het buiten hun reviewbeleid valt.

Dit betekent dat het zichtbaar blijft in de zoekmachine en in Google Maps. De beslissing krijg je per e-mail en kun je in je Google-account zien. Wel kun je onderstaande twee tips nog uitvoeren.

1. Neem contact op met Google

Je kunt contact opnemen met Google. Dit kan online via een formulier. Het supportteam behandelt het vervolgens. In het formulier kun je het volgende vermelden:

Google reageert binnen een paar werkdagen per mail. Je kunt per review één keer bezwaar maken. Voorheen kon je ook nog een bijlage meesturen. Dat is nu niet meer mogelijk.

Het formulier vind je als volgt:

  1. Log in bij Google en ga naar deze beheerpagina.
  2. Selecteer je bedrijf en klik op doorgaan.
  3. Klik op ‘status controleren van een review’.
  4. Ga naar het indienen van een bezwaarschrift.
bezwaar maken tegen google review
  1. Vul het formulier in voor het verwijderen van je slechte recensie.
review verwijderen uit Google

Op de volgende pagina krijg je een bevestiging dat het formulier verzonden is. Ook zie je jouw case-nummer. Google reageert over het algemeen binnen een paar werkdagen. Dit gaat per mail. We raden aan om je case-nummer te noteren.

Word je review nog steeds niet verwijderd?
Mocht Google na dit proces de beoordeling nog steeds niet verwijderen. Dan kun je proberen op juridisch vlak een review te laten verwijderen. Dat is echter de laatste stap én als je voldoende bewijs hebt dat een review nep is. Daarnaast is het handig om meer (goede) reviews te verzamelen.

2. Reageer op de negatieve recensie

Het is altijd verstandig om te reageren op een negatieve recensie. Zo toon je jouw betrokkenheid en de klant voelt zich gehoord. Daarnaast zien anderen dat je feedback serieus neemt. Dat zorgt voor meer vertrouwen bij (potentiële) klanten. Ook kun je jouw kant kort toelichten.

Voorkom dat je in discussie gaat en schrijf het vanuit een positieve instelling. Als je erg negatief bent en openbaar verwijten maakt, kan dat potentiële klanten afschrikken. Zeker als Google de review ook nog toont als ‘Meest Relevant‘. Dan zien mensen dat direct.

Een paar tips om goed te reageren op een negatieve recensie:

  • Blijf vriendelijk en val niemand aan.
  • Bied je excuses aan.
  • Bedankt diegene voor zijn feedback.
  • Ga niet in discussie en probeer niet je gelijk te halen.
  • Toom empathie, ook al kan dit lastig zijn.

Je kunt ook de mogelijkheid geven om contact op te nemen per mail. Zo kun je de klacht verder uitzoeken en met een oplossing komen. Is de klant tevreden met de oplossing? Dan kun je vragen om de review te verwijderen of aan te passen. De verandering is gelijk zichtbaar in Google en Google Maps.

Voorkom in elk geval dat je gaat wijzen. Potentiële klanten lezen mee en als je zelf erg negatief bent kan dit afschrikken. Ontdek hier meer over je hoe reageert op een slechte review.

slechte reactie op een review

Reageer vanuit een positieve instelling. Dit bedrijf toont geen empathie en probeert zijn gelijk te halen.

Hulp bij het verwijderen van een review?

Laat het ons weten. Zo behoud jij je sterke reputatie in Google. Zo loop je geen potentiële klanten mis.

Hulp bij verwijderen van een review

Je blijft op deze website

Hoe kan ik mijn eigen Google recensie verwijderen?

In Google is het mogelijk om je eigen recensie te verwijderen. Het kan namelijk zijn dat je een nieuwe ervaring hebt opgedaan bij het bedrijf. Of dat je spijt hebt van je geschreven review. De veranderingen zijn meteen zichtbaar in de zoekmachine en Google Maps.

In tegenstelling tot bedrijven, is het voor personen veel makkelijker om een eigen review te verwijderen.

Volg onderstaande stappen op je mobiel:

  • Open de app van Google Maps op je telefoon.
  • Log in met het account waarmee je de review plaatste.
  • Klik bovenin op je naam (rondje met initialen).
  • Selecteer ‘Je profiel’ in de lijst. Dan zie je de reviews.
  • Klik naast de review op de drie puntjes.
  • Kies voor ‘Review verwijderen’.
Eigen review uit Google verwijderen

Volg onderstaande stappen op je computer:

  • Open je internetbrowser en ga naar Google Maps.
  • Klik bovenin op de drie horizontale streepjes.
  • Selecteer ‘Mijn bijdragen’ in de lijst.
  • Ga naar het tabje ‘Reviews’.
  • Zoek je review en klik op de drie puntjes.
  • Kies voor ‘Review verwijderen’.

Op deze manier kun je eenvoudig je review weghalen.

je eigen Google review verwijderen

Hoe kan ik mijn eigen recensie aanpassen?

Je kunt op ieder moment je eigen recensie aanpassen. Bijvoorbeeld als je spijt hebt van je eerder geschreven review. Of als je per ongeluk tekst bent vergeten. Volg onderstaande stappen op je computer.

  • Open je internetbrowser en ga naar Google Maps.
  • Klik bovenin op de horizontale streepjes.
  • Selecteer ‘Mijn bijdragen’.
  • Ga naar het tabje ‘Reviews’ en zoek je recensie.
  • Klik op de drie puntjes en kies voor ‘Review bewerken’.

Wil je de review op je mobiel aanpassen? Dan kan je de stappen volgen die hier staan. In dit rijtje staat ‘Review verwijderen’. In plaats hiervan kies je in de laatste stap voor ‘Review bewerken’.

review aanpassen in Google

Veelgestelde vragen aan ons

Kun je een Google review laten verwijderen?

Ja, het is mogelijk om een review te verwijderen. Dit kunnen bedrijven in bepaalde gevallen doen. Bijvoorbeeld als de klant discrimineert, grof praat of (privacy) gevoelige informatie deelt. Personen kunnen wel altijd hun eigen review verwijderen en bewerken.


Binnen welk termijn beoordeelt Google de slechte recensie?

Google beoordeelt de review in een paar dagen. Dit betekent dat bedrijven niet weken hoeven te wachten. Google verwijdert de slechte recensie alleen als het niet aan hun richtlijnen voldoet.


Wat te doen bij een negatieve review?

Als de review niet terecht is kun je proberen deze te laten verwijderen uit Google. Verder is altijd belangrijk om te reageren op de negatieve review. Zo benadruk je de betrokkenheid en de klant voelt zich gehoord. Ook zien potentiële klanten dat je feedback serieus neemt. In dit artikel staan tips om goed te reageren op een negatieve review.

Hulp bij het verwijderen van een review?

Laat het ons weten. Zo behoud jij je sterke reputatie in Google. Zo loop je geen potentiële klanten mis.

Hulp bij verwijderen van een review

Je blijft op deze website

Iskander Nizam
Iskander Nizam

Iskander Nizam is de oprichter van BlijeReviews.nl. Met zijn jarenlange ervaring helpt hij ondernemers met het verkrijgen van goede reviews en marketing. Daarnaast ondersteunt hij (grote) organisaties met succesvolle communicatie. Dit deed hij onder meer bij Rabobank en Rijkswaterstaat.