Slechte review bij ’Meest Relevant’ weghalen in Google?

Google toont de meest relevante review bovenaan. Het is dan ook vervelend als dit een negatieve beoordeling is. In dit artikel ontdek je hoe je dit kunt veranderen.

Google toont de meest relevante review gelijk bovenaan. Als bedrijf kun je hier last van hebben. Je hebt namelijk tientallen goede reviews, maar Google laat precies één van de weinige slechte recensies bovenaan zien bij het tabje ‘Meest relevant’ of ‘Relevantie’.

Helaas kun je zelf niet de volgorde bepalen, dat doet Google (Maps). Toch kun je hier invloed op uitoefenen. Je wilt namelijk niet dat deze slechte beoordeling als eerst staat. Hieronder staan de stappen om deze negatieve review omlaag te halen bij meest relevant.

Hoe bepaalt Google welke review relevant is?

Google gebruikt verschillende factoren om te zoeken naar de meest relevante review. Ze willen namelijk waardevolle informatie tonen aan hun gebruikers. Een expert uit de Google Community geeft aan dat de volgende factoren invloed hebben:

  • Lengte van de review (minimaal 200 karakters)
  • Relevante woorden in de beoordeling
  • Voorzien van beeld
  • Recente beoordeling

Google kijkt dus naar verschillende onderdelen van een review. Het algoritme besluit dan welke beoordeling het meest relevant is. Het wilt dus niet zeggen dat de nieuwste recensie daar verschijnt, maar het kan wel invloed hebben.

review als meest relevant

Hoe haal je een slechte review weg bij Meest Relevant?

Je kunt natuurlijk de negatieve review verwijderen uit Google. Als dat niet lukt, moet je ervoor zorgen dat een andere recensie bij ‘Relevantie’ komt te staan. Dit kun je doen door nieuwe reviews te verzamelen die voldoen aan de juiste details. Zo vergroot namelijk de kans dat de slechte review verdwijnt en er een nieuwe komt te staan.

1. De nieuwe review heeft minimaal 200 karakters

Zorg dat je reviews ontvangt met uitgebreide informatie. Google hecht veel waarde aan de lengte. De kans is dan namelijk groter dat de ervaring duidelijk is beschreven. Het aantal karakters is natuurlijk lastig te tellen, maar je kunt uitgaan van minimaal ongeveer 3-5 zinnen.

2. Specifieke details in de beoordeling

Een review met specifieke details is gunstig. Het is namelijk waardevoller dan een algemene beoordeling. Dat komt ook naar voren uit onze analyse van tientallen ‘relevante reviews’. De meeste vertellen namelijk tot in detail de ervaring. Bij een horecazaak kan dit zijn:

  • Zitplaatsen in de zaak of ligging in het centrum.
  • Wat voor hoofdgerecht of koffie besteld is.
  • Hoe de smaak van het eten was.
  • Service van het personeel.

Voor een reparatiewinkel kunnen deze details relevanter zijn: snelheid, welke reparatie uitgevoerd is en vriendelijkheid van de medewerker. Bekijk ook vooral wat voor soort relevante reviews bij concurrenten staan in Google (Maps). Dit kan een goede richtlijn geven.

Review onder Relevantie in Google

3. Het gebruik van relevante woorden

Bepaalde woorden kunnen invloed hebben op de meest relevante review. Het moeten woorden zijn die aansluiten bij zoekopdrachten van potentiële klanten. Woorden die bij een Italiaans restaurant passen zijn bijvoorbeeld:

  • Italiaanse gerechten
  • Vriendelijk personeel
  • Lekkere pizza’s
  • Romantische sfeer
  • Ruim terras

Daarnaast kan het helpen om de bedrijfsnaam te vermelden in de review. Dit is namelijk ook een relevant zoekwoord.

4. Toevoegen van een foto

Stimuleer klanten om een foto toe te voegen aan hun review. Dit draagt bij aan de betrouwbaarheid. Het laat namelijk zien dat de klant daar echt is geweest. Het toevoegen van één of twee foto’s is voldoende. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

  • Interieur van de zaak
  • Gerecht of gekocht product
  • Bijzonderheden van het bedrijf

Uiteraard moet het beeld wel aansluiten bij de tekst in de review.

Hulp bij het weghalen van de review?

Laat het ons weten. Dan kijken we direct met je mee. Zo is de kans groot dat Google een goede review toont bij ‘meest relevant’.

Stel je vraag direct hier ->

Je blijft op deze website

5. Laat het plaatsen door een ‘Local Guide’

Local Guide is een status die Google geeft aan bepaalde gebruikers. Het zijn personen die regelmatig lokale bedrijven beoordelen en hun ervaringen delen. Zij spelen dan ook een belangrijke rol voor Google en dit weegt mee in de keuze voor de meest relevante review.

Een review van een ‘Local Guide’ is betrouwbaarder dan een persoon die slechts enkele reviews heeft geplaatst. Je kunt het herkennen doordat onder de naam van de reviewer deze status staat.

local guide review

6. Verzamel nieuwe reviews

Het verzamelen van nieuwe reviews is belangrijk. Het draagt niet alleen bij aan je vindbaarheid in Google (Maps), maar het is ook een belangrijk factor om de review bovenaan te krijgen. Recente reviews geven namelijk de huidige ervaringen aan.

Zo kan een restaurant regelmatig van menu veranderen. Dan is een review van een twee jaar geleden niet relevant meer. Deze manieren helpen om nieuwe reviews te krijgen:

  • Plaats ons reviewbord
  • Stuur een e-mail of sms
  • Vraag het persoonlijk
  • Zet het op de bon

Door nieuwe beoordelingen is de kans groter dat de huidige review bij ‘Meest relevant’ verwijderd wordt.

Wat helpt niet om een review relevant te maken?

Wellicht dat je pogingen doet om een goede review relevant te maken. Toch zijn er een aantal manieren die hier geen invloed op hebben. De beste methode is om nieuwe reviews te verzamelen die aan de eerdergenoemde details voldoen. Onderstaande factoren helpen in ieder geval niet.

1. Reageren op de review

Het reageren op een positieve review heeft geen impact om het bovenaan te krijgen. Het zorgt er dus niet voor dat de huidige relevante review verwijderd wordt. Wel adviseren we om altijd te reageren op recensies. Klanten nemen namelijk de tijd en moeite om een beoordeling te schrijven. Dat geldt ook voor het beantwoorden van een negatieve review. Zo toon je jouw klantvriendelijkheid.

2. Liken van de beoordeling

Het liken van de review met verschillende accounts helpt niet. Het is namelijk geen directe relevantie-factor. We kunnen ons voorstellen dat het wel meespeelt, als de recensie viral gaat op internet. Dan kan het zomaar zijn dat het tientallen keer geliked wordt. We raden dus aan om je tijd beter te besteden aan het krijgen van goede en nieuwe reviews.

liken van een review

3. Het sentiment van de reviews

Het sentiment speelt niet direct een rol. We zien regelmatig dat bedrijven met veel positieve beoordelingen toch een negatieve review bovenaan hebben staan. Google maakt geen onderscheid tussen negatieve en positieve ervaringen bij het bepalen van de relevantie.

Veelgestelde vragen aan ons

Wat is het verschil tussen Meest relevant en Relevantie?

Het verschil is dat je op de computer vaak ‘Meest relevant’ ziet staan. Terwijl je in de app van Google Maps vaak ‘Relevantie’ ziet. Beide filter-opties betekenen hetzelfde. Het verschil zit dus in het gebruik van de app of computer.


Waarom zie ik het tabje met ‘Meest relevant’ niet staan?

Als je in de zoekmachine van Google kijkt naar reviews zie je deze filter regelmatig niet staan, net als ‘meest recent’. Als je in Google Maps kijkt naar beoordelingen zie je deze opties er wel tussen staan.


Waarom staat er regelmatig een negatieve review als ‘Meest relevant’

Google gebruikt verschillende factoren om te kiezen uit de meest relevante review. Over het algemeen zijn negatieve reviews uitgebreid beschreven. Bijvoorbeeld wat er allemaal niet goed ging. Dit weegt mee in het bepalen ervan.

Hulp bij het weghalen van de review?

Laat het ons weten. Dan kijken we direct met je mee. Zo is de kans groot dat Google een goede review toont bij ‘meest relevant’.

Stel je vraag direct hier ->

Je blijft op deze website

Iskander Nizam
Iskander Nizam

Iskander Nizam is de oprichter van BlijeReviews.nl. Met zijn jarenlange ervaring helpt hij ondernemers met het verkrijgen van goede reviews en marketing. Daarnaast ondersteunt hij (grote) organisaties met succesvolle communicatie. Dit deed hij onder meer bij Rabobank en Rijkswaterstaat.