Reviews zijn erg belangrijk. Het geeft vaak de doorslag voor de consument om een aankoop te doen. In Nederland kennen we verschillende populaire reviewplatformen. Lokale bedrijven gebruiken vaak Google Reviews. Voor de reisbranche is dat Booking.com en Tripadvisor. Webshops gebruiken regelmatig Trustpilot of WebwinkelKeur.
Hoe kies je het juiste reviewplatform?
Het juiste platform hangt af van je doelgroep. Heb je bijvoorbeeld een lokale bloemenwinkel of garage? Dan zoeken klanten meestal naar je via Google. In dat geval is het handig om beoordelingen te verzamelen via Google Reviews. Deze zijn dan ook direct zichtbaar in Google Maps.
Als je een horecazaak hebt, kunnen eventueel meerdere platformen relevant zijn. Bijvoorbeeld Tripadvisor, naast Google. Bij het kiezen van het juiste platform kun je dit in het achterhoofd houden:
- Hoe zoekt de doelgroep naar jouw bedrijf?
- Waar plaatsen klanten nu reviews?
- Kun je de reviews toevoegen op je website?
- Zijn er in de branche specifieke reviewplatformen, zoals Booking.com?
- Wat doen concurrenten, wat is normaal in je branche?
Uit onderzoek van Bright Local blijkt dat consumenten steeds vaker op meerdere platformen kijken. Het is goed om hier bij stil te staan. Zorg dat je reviewscore op de belangrijkste kanalen in balans zijn. Stel dat je goed scoort in Google, maar minder op Trustpilot, dan kan dit alsnog voor twijfel zorgen.
Welk reviewplatform kun je kiezen?
Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk reviews krijgen van klanten. Hieronder staan de populaire review-websites toegelicht. Zo krijg je een indruk welk platform het beste bij je past.
1. Google Reviews
Google is vrijwel het bekendste platform. Het wordt wereldwijd gebruikt. We raden het zeker aan als je een lokaal bedrijf hebt. Bijvoorbeeld een kledingwinkel, horecazaak, autobedrijf of tandartspraktijk. Consumenten zoeken vaak in Google naar informatie. Of ze vinden je via Google Maps. Dan is het handig als ze direct goede reviews zien.
Daarnaast dragen reviews bij aan de positie in de zoekresultaten. Voor (lokale) bedrijven is dat erg belangrijk, omdat je op die manier beter vindbaar bent in de regio. Het weegt dus mee voor je (lokale) ranking. Dit wordt ook wel ‘local pack’ genoemd.
Voordelen:
- Het is betrouwbaar voor consumenten.
- Draagt bij aan je lokale vindbaarheid (SEO).
- Wereldwijd bereik: veel mensen gebruiken Google.
- Makkelijk reageren op reviews.
- Je kunt het gratis gebruiken.
Nadelen:
- Klanten zonder Google-account kunnen geen review plaatsen.
- Je kunt lastig een valse review verwijderen.
- Google heeft geen telefoonnummer voor review-hulp.
Om reviews te verzamelen dien je een Bedrijfsprofiel in Google te hebben. Dit wordt ook wel ‘Google Mijn Bedrijf’ genoemd. Dit kun je gratis aanmaken en raden we altijd aan voor lokale bedrijven.

Foto: voorbeeld van een Google Review
2. Trustpilot
Trustpilot is in Nederland populair onder (middel)grote webwinkels en bedrijven. Zij kunnen via Trustpilot makkelijk hun reviews beheren en klanten automatisch uitnodigen om een beoordeling te plaatsen.
Het verschil met Google Reviews is dat je met Trustpilot sneller inzicht krijgt in klantfeedback. Zo ontdek je met de functie ‘Review Insights’ bepaalde trends. Bijvoorbeeld wat het bedrijf niet goed doet of juist wel. Dan kun je sneller actie ondernemen om dit te verbeteren. Een voorbeeld is dat veel klanten een negatieve review achterlaten over de bezorgtijd. Zo kun je dat gelijk aanpakken.
Voordelen:
- Uitgebreid inzicht in trends van klantbeoordelingen.
- Het is een populair platform onder consumenten.
- Je reviews zijn goed vindbaar in Google.
- Je kunt direct reageren op reviews.
- Het bedrijf heeft een klantenservice.
Nadelen:
- Veel opties zijn niet gratis.
- Beperkt aantal review-uitnodigingen bij de gratis versie.
- Heeft geen directe invloed op je positie in Google.
Het nadeel is dat Trustpilot vrij prijzig is in vergelijking met de rest, zoals WebwinkelKeur of Google. Je kunt tot 50 review-uitnodigingen gratis verzenden per maand. Kom je daarboven? Dan betaal je al snel meer dan 150 euro per maand.

Foto: een review op Trustpilot
3. WebwinkelKeur
WebwinkelKeur is een platform voor webshops. Je kunt hier eenvoudig reviews verzamelen. De website geeft een keurmerk aan een webwinkel als ze voldoen aan de Nederlandse wetgeving en hun identiteit is gecontroleerd.
Dit platform wordt voornamelijk door kleine en middelgrote webshops gebruikt. Dit komt onder meer door de prijs. Reviews verzamelen kost hier veel minder dan op Trustpilot. Webwinkelkeur heeft ook een persoonlijke klantenservice. Die kunnen zowel consumenten als bedrijven raadplegen, bijvoorbeeld bij geschillen. Als een bedrijf een review onterecht vindt, onderzoekt WebwinkelKeur dit.
Voordelen:
- Betaalbaar: vanaf 10 euro per maand.
- Het bedrijf heeft een klantenservice.
- Je kunt reageren onder reviews.
- Eigen dashboard om automatisch review-uitnodigingen te sturen.
- Hulp bij juridische zaken omtrent je webshop.
Nadelen:
- Ze zijn alleen bereikbaar per mail of via livechat. Een terugbelverzoek is wel mogelijk.
- Je moet zelf reviews analyseren (geen automatische samenvattingen).

Foto: review op WebwinkelKeur
4. Tripadvisor
Tripadvisor is een reviewplatform dat zich voornamelijk richt op hotels, horecazaken en activiteiten in steden. Het wordt dan ook wel een reisplatform genoemd. De website is internationaal bekend onder veel consumenten.
Personen kunnen op Tripadvisor beoordelingen geven en foto’s toevoegen van hun ervaring. We raden dit platform aan als je veel internationale klanten ontvangt. Als je vooral gefocust bent op (lokale) bezoekers uit Nederland is Google Reviews of Trustpilot voldoende.
Tripadvisor zien wij niet als vervanging van Google Reviews of Booking.com. Het is het overwegen waard om erbij te doen als je dus veel internationale klanten krijgt.
Voordelen:
- Het platform is internationaal bekend.
- Je kunt een gratis bedrijfsprofiel maken.
- Onbeperkt aantal reviews ontvangen.
- Reageer direct op alle reviews.
Nadelen:
- Alleen bedoeld voor de reis- en horecasector.
- Betalen voor extra opties, zoals het uitlichten van reviews.
- Het kan tot 2 dagen duren voor je reactie op een review zichtbaar is.
- Ze hebben geen telefoonnummer voor review-hulp.
Bij Tripadvisor kun je ook een betaald account nemen. Hierdoor heb je extra mogelijkheden, waaronder het uitlichten van beoordelingen. Deze kun je dan zelf uitkiezen. Voor velen zal in elk geval de gratis versie voldoende zijn.

Foto: review op Tripadvisor
5. Booking.com
Booking.com is een populair platform voor het boeken van accommodaties. Hier vind je onder andere hotels en vakantiewoningen. Vele (internationale) reizigers gebruiken dit platform voor hun vakantie of tijdelijk verblijf in een ander land.
Naast het boeken van accommodaties, kunnen reizigers hier ook reviews achterlaten. Dit is dan ook een prominent onderdeel van de website. Bij iedere accommodatie staat namelijk een beoordelingsscore. Als je een hoge score hebt, val je eerder op bij toekomstige reizigers.
We raden booking.com aan als je een accommodatie hebt, zoals een hotel. Je bereikt niet alleen een grote doelgroep, maar het is ook een populair platform voor consumenten om reviews te lezen. Daarnaast krijg je inzichten in ervaringen van klanten. Hierdoor kun je snel verbeteringen doorvoeren. Bij Booking.com geeft iemand namelijk aan wat goed ging en wat beter kon.
Je kunt Booking.com prima combineren met een ander reviewplatform. Veel hotels hebben bijvoorbeeld ook een bedrijfsprofiel in Google. Het is belangrijk om ook daar reviews te verzamelen, omdat consumenten vaak via Google naar je zoeken. Als je hier een lage score hebt, kan dat twijfel oproepen.
Voordelen:
- Duidelijke klantenfeedback: wat gaat goed en wat zijn verbeterpunten.
- Je bereikt een internationale doelgroep.
- Reviews van echte klanten en dus betrouwbaar (geverifieerd).
- Je kunt reageren op recensies.
Nadelen:
- Je kunt alleen op beoordelingen reageren die voorzien zijn van tekst.
- Weinig controle over negatieve reviews: het zijn namelijk van echte klanten.
- Booking.com verstuurt automatisch reviews. Ook naar ontevreden klanten.
Het verschil bij Booking.com is dat je hier alleen een review kan achterlaten als je daadwerkelijk klant bent. Het voordeel is dat je minder valse reviews krijgt.

Veelgestelde vragen aan ons
Dit hangt af van je bedrijf. Ben je bijvoorbeeld een boekhouder of marketingbureau? Dan kun je reviews verzamelen via Google. Grote kans dat je doelgroep namelijk via Google naar jou zoekt. Voor opleidingsbedrijven kan daarnaast ook Springest relevant zijn. Dat is een branche-specifieke platform.
Welk reviewplatform voor webshops?
Er zijn diverse populaire reviewplatformen voor webshops. Bijvoorbeeld Trustpilot, Webwinkelkeur en KiYoh. Het is afhankelijk van je wensen en budget. Zo wordt Trustpilot vaak gebruikt als je duidelijk inzicht wilt hebben in trends en klantenfeedback. WebwinkelKeur is geschikt voor kleinere webwinkels, vanwege de voordelige prijs en hulp bij juridische zaken.
Welk platform als je een lokaal bedrijf hebt?
Voor lokale bedrijven raden wij Google Reviews aan. Je doelgroep zoekt waarschijnlijk via Google of Google Maps naar informatie over je bedrijf. Door dit platform te gebruiken, ziet men direct je reviews. Daarnaast draagt het actief verzamelen van beoordelingen bij aan je (lokale) positie in de zoekmachine.
Moet je op meerdere platformen actief zijn?
Uit onderzoek van Bright Local blijkt dat consumenten op meerdere plekken kijken naar reviews. Stel dat je in Trustpilot goed scoort, maar op Google slecht, kan dat vraagtekens opleveren. We adviseren om dit dan ook in balans te houden. Bekijk waar klanten nu reviews achterlaten en richt je op de twee populairste platformen. Stuur bijvoorbeeld klanten met een Gmail-adres door naar je Google Bedrijfsprofiel en overige klanten naar Trustpilot. Zo houd je het in balans.
Je reviews laten beantwoorden door ons?
Zo heb je er geen omkijken naar. We beantwoorden elke review persoonlijk.
Je blijft op deze website