Wil je jouw Google Bedrijfsprofiel (GMB) verwijderen? Dan kun je dit op een aantal manieren doen. Bijvoorbeeld door een verzoek bij Google in te dienen. Wel is het tegenwoordig lastiger om je bedrijfsprofiel te laten verwijderen. Dit heeft te maken dat Google vindt dat de informatie moet blijven bestaan voor (ex)-klanten.
In dit artikel ontdek je:
- Hoe je jouw bedrijfsprofiel verwijdert uit Google en Google Maps.
- Wanneer het mogelijk is om jouw profiel te laten verwijderen.
- Wat oplossingen zijn als je bedrijfsprofiel niet verwijderd wordt door Google.
Wanneer kan Google je bedrijfsprofiel verwijderen?
Er zijn drie gevallen waarin Google jouw bedrijfsprofiel direct kan verwijderen:
- Het bedrijf heeft nooit bestaan (fictieve onderneming).
- Het adres klopt niet en dit is wel zichtbaar.
- Het voldoet niet aan de richtlijnen, zoals onjuistheden.
Dit zijn de redenen waardoor jouw vermelding kan verdwijnen uit Google Maps en Google zoekmachine. Staat jouw reden hier niet tussen? Ook dan zijn er gelukkig nog manieren om je profiel te verwijderen. Of in elk geval je zichtbaarheid een stuk te verminderen, zodat men je minder snel vindt.
Hoe verwijder je jouw bedrijfsprofiel uit Google?
Er zijn verschillende manieren om jouw bedrijfsprofiel te laten verwijderen. Dit geldt ook als je niet aan de situaties voldoet die hierboven staan. Alleen is dat soms wel lastiger, omdat je afhankelijk bent van Google. Hieronder staan de stappen.
1. Vul het contactformulier in van Google
Je kunt rechtstreeks contact opnemen met Google. Dit gaat via een formulier. Vervolgens krijg je een e-mail waarop je verder in gesprek kunt gaan met ze. In het formulier geef je aan waarom ze je bedrijf moeten verwijderen uit Google (Maps). Uit ervaring weten we dat ze al snel reageren. Dat is vaak binnen 24 uur.
- Ga naar Google en log in met het account waar je het bedrijfsprofiel mee beheert.
- Open dit contactformulier.
- Selecteer het bedrijf waar je de melding voor wilt doen.
- Vul vervolgens in: Bedrijfsprofiel verwijderen.
- Vervolg de stappen tot je ‘E-mail’ ziet staan. Klik daar dan op.
- Nu vul je het formulier in. Dit kan in het Nederlands of Engels.
- Klaar met invullen? Dan klik je op ‘Sturen’.
Belangrijk: reageer op de bevestigingsmail
Je ontvangt ongeveer binnen 10 minuten een automatisch mail van Google. Hier staan vrij standaard antwoorden en oplossingen in. Om met een medewerker van Google in contact te komen is het belangrijk om op deze mail te reageren. Geef hierin nogmaals de reden aan waarom je jouw ‘Google Mijn Bedrijf’ (GMB) wilt verwijderen. Google antwoord al vrij vlug, vaak binnen 24 uur.
2. Het bedrijf verwijderen via Google Maps
Dit is de officiële route die Google adviseert. Je kunt namelijk een bewerking voorstellen. Dit gaat via Google Maps. Hierin kun je aangeven dat het bedrijf bijvoorbeeld niet bestaat. Of dat er bijvoorbeeld een dubbele bedrijfsprofiel getoond wordt in Google. Hieronder staat de uitleg voor als je achter een computer zit.
- Ga naar Google en log in met het account waar je het bedrijfsprofiel mee beheert.
- Open Google Maps en zoek je bedrijf op.
- Scroll iets naar onder en klik op ‘Bewerking voorstellen’.
- Ga naar ‘Plaats gesloten of is niet hier’.
- Geef de reden aan waarom je het wilt verwijderen.
3. Europese privacywetgeving: formulier
Via een formulier kun je beroep doen op de Europese privacywetging. Dit betekent dat je bij Google kan aangeven dat je (gevoelige) informatie wilt verwijderen, omdat dit te maken heeft met privacy. Dat is zeker in deze gevallen handig:
- Je eigen naam staat vermeld als bedrijfsnaam.
- Je persoonlijke telefoonnummer staat gekoppeld aan je profiel.
- Je huisadres staat aangegeven als bezoekadres.
Dit formulier is dan ook bedoeld voor het beschermen van persoonsgegevens. Hier staat meer informatie en kun je het formulier vinden. Met deze methode is het ons ook recent gelukt om een ‘Google Mijn Bedrijf’ te verwijderen.
Heeft het geen betrekking tot privacy-gevoelige informatie? Dan kun je ook dit formulier raadplegen voor zakelijke klachten.
Hulp bij het het verwijderen?
Wij verwijderen regelmatig succesvol bedrijfsprofielen uit Google.
Je blijft op deze website
Wat als Google je bedrijf niet direct verwijdert?
In een aantal gevallen verwijdert Google je bedrijf niet. Zij willen namelijk aan klanten informatie tonen, bijvoorbeeld dat je permanent gesloten bent. Toch zijn er verschillende manieren om je zichtbaarheid flink te verlagen.
1. Zet je bedrijf op Permanent Gesloten
Verlaag de zichtbaarheid door je bedrijfsprofiel op ‘Permanent Gesloten’ te zetten. Het aantal vertoningen in Google (Maps) zal gegeven moment flink afnemen. Zelf adviseert Google ook deze methode om het te laten verdwijnen uit de zoekresultaten.
Je komt vaak alleen nog naar voren als je jouw bedrijfsnaam, inclusief het adres, intoetst in Google. Hiermee blijft je vermelding (inclusief reviews) dan ook nog enige tijd bestaan. Hiermee kun je dus niet je negatieve reviews verwijderen.
Het voordeel van deze tacktiek is dat jouw zichtbaarheid flink vermindert en dat je geleiderlijk verdwijnt uit de zoekresultaten.
- Log in met je account in Google en ga naar: https://business.google.com/locations.
- Vink je account aan en ga bovenin naar ‘Acties’.
- Kies in de lijst voor ‘Permanent gesloten’
- Klik op de bevestiging: Markeren als Permanent gesloten.
Goed om te weten:
Bij stap 3 staat een lijst met mogelijkheden. Hierin staat ook de optie: ‘Bedrijf verwijderen’. Alleen verwijder je het daarmee alleen uit je eigen account en niet uit Google (Maps). Zo heb je geen toegang meer tot het bedrijfsprofiel. We raden alleen aan om dit te doen als je het bedrijf ook uit jouw account wilt verwijderen.
2. Verander je bedrijfsgegevens en sluit het bedrijf dan
Je wilt dat jouw vermelding niet meer verschijnt in Google en Google Maps. Een optie die wij regelmatig tegenkomen op internet is om jouw bedrijfsgegevens aan te passen. Dit hebben we zelf ook succesvol getest. Voor we op ‘Permanent Gesloten’ klikten, deden we eerst:
- Bedrijfsnaam aanpassen naar een fictieve naam.
- Bedrijfscategorie wijzijgen, bijvoorbeeld naar ‘Loodgieter’.
- Websitelink verwijderen uit het bedrijfsprofiel.
- Telefoonnummer veranderen.
- Het bedrijfsadres aanpassen.
De eerste dag pasten we alleen de bedrijfsnaam aan. Als je namelijk alles in één keer aanpast, kan het zijn dat Google de wijzigingen niet verwerkt. De algoritmes kunnen denken dat er iets niet klopt. Daarom kozen we eerst voor het belangrijkste. De dagen daarna kan je verspreid de andere gegevens aanpassen. Tot slot kozen we voor ‘Permanent gesloten’.
Soms komt het voor dat je ziet staan ‘Verificatie vereist’. Dit betekent dat Google sommige wijzigingen niet direct kan doorvoeren. Als je deze melding krijgt, kun je alsnog op ‘Permanent gesloten’ klikken. Dat heeft er namelijk geen invloed op. Met deze tacktiek zorg je ervoor dat je vermelding minder snel naar voren komt en gedelijker verdwijnt uit Google en Google Maps.
- Ga hier naar je Google Bedrijfsprofiel.
- Klik op het potloodje dat naast je vermelding staat.
- In dit scherm kun je de bedrijfsgegevens aanpassen. Dit is hetzelfde venster waarin je normaal ook je openingstijden in Google verandert.
3. Melden dat de plaats niet bestaat met een ander account
Google hecht veel waarde aan input van hun gebruikers. Zelf kun je namelijk voorstellen doen voor veranderingen. Bijvoorbeeld als een adres of telefoonnummer niet klopt. Het is ook mogelijk om aan te geven dat een bedrijf niet (meer) bestaat. Vervolgens kijkt het systeem van Google of dit klopt en kunnen ze het offline halen.
Deze methode zien we niet vaak terug, maar het is wel effectief. Het is aan te raden om dit te doen met een account dat al langer bestaat en waar je vaak mee actief bent. Bijvoorbeeld waarmee je ook reviews plaatst. Je kunt dit als volgt doen:
- Ga naar Google en log in met je account.
- Zoek vervolgens in Google Maps naar het bedrijf.
- Klik op ‘Bewerking voorstellen’.
- Kies voor Plaats is gesloten of is niet hier.
Er gaat een melding naar Google. Zij beoordelen automatisch of de plek inderdaad niet bestaat. In dat geval verwijderen ze Google Mijn Bedrijf (bedrijfsprofiel). Hier krijg je dan zelf een melding van. Dit biedt geen garantie, want er zijn verschillende factoren die een rol spelen hoe Google het beoordeelt. Onlangs is het wel succesvol gelukt. We kregen binnen 24 uur onderstaande melding binnen.
Veelgestelde vragen aan ons
Je kunt een bedrijfsprofiel verwijderen uit Google en Google Maps door een verzoek te doen. Dit gaat via een contactformulier en vervolgens reageren ze binnen 48 uur per e-mail. Daarnaast kun je als eigenaar ook een bewerking voorstellen. Bijvoorbeeld dat het bedrijf niet bestaat. Dan beoordeelt Google je verzoek en kan het verwijderd worden.
Hoe kun je in contact komen met Google?
Je kunt met Google in contact komen via e-mail, chatfunctie en de community. Via e-mail heb je rechtstreeks contact met een medewerker van Google. Hiervoor vul je eerst online een formulier in. De mogelijkheid tot chatten is beperkt aanwezig. Verder zitten in de Community experts die jouw verzoek kunnen doorgeven aan Google. We raden aan om te beginnen met mailen.
Wat kan ik doen als Google mijn bedrijfsprofiel niet verwijderd?
Dan is het handig om je zichtbaarheid te verlagen. Dit kan onder meer door het op ‘Permanent Gesloten’ te zetten. Zo verdwijnt het op een gegeven moment uit Google en Google Maps.
Wat kan je doen als je meerdere dezelfde bedrijfsprofielen hebt?
Heeft je bedrijf meerdere vermeldingen van hetzelfde bedrijf? Dan kun je dat bij Google aangeven als ‘duplicaat’. Zij kunnen je profielen samenvoegen tot één. Log hiervoor in met je account waarmee je de bedrijfsprofielen beheert. Vervolgens zoek je jouw vermelding op in Google Maps en ga je naar ‘Bewerking voorstellen’.
Wat betekent Permanent Gesloten op Google?
Permanent Gesloten betekent dat het bedrijf definitief gesloten is. Klanten kunnen je zaak dan niet meer bezoeken. Google houdt de vermelding nog enige tijd in Google Maps, maar je bedrijf is minder goed vindbaar. Vaak alleen nog als je het adres + bedrijfsnaam intoetst.
Hulp bij het het verwijderen?
Wij verwijderen regelmatig succesvol bedrijfsprofielen uit Google.
Je blijft op deze website