Veel klanten bekijken jouw openingstijden in Google of Google Maps. Het is belangrijk om dit actueel te houden in je Google Bedrijfsprofiel. Anders staat je klant straks voor een dichte deur. Zorg ervoor dat je het dus op tijd wijzigt, wanneer je andere openingstijden hanteert.
In dit artikel hoe je:
- Hoe je de openingstijden in Google kunt aanpassen.
- Hoe je jouw openingstijden voor de feestdagen invult.
- Uit welke soort openingstijden je kunt kiezen.
Welke openingstijden kan je kiezen?
In je Google Bedrijfsprofiel kun je kiezen tussen verschillende opties. Hierin maken we onderscheid of je geopend bent op vaste tijden. Of dat je geen vaste openingstijden hebt, omdat je alleen op afspraak werkt.
Je hebt deze mogelijkheden in Google:
- Open, standaard openingstijden.
- Open, geen standaard openingstijden.
- Tijdelijk gesloten.
- Permanent gesloten.
Het meest voorkomende is de optie ‘Open, standaard openingstijden’. Dit houdt in dat je open bent op vaste tijdstippen. Dat zijn de meeste winkels en horecazaken. Als je kiest voor ‘Open, geen standaard openingstijden’, dan heb je geen vaste openingstijden en werk je vaak op afspraak.
Permanent gesloten houdt in dat je bedrijf niet meer bestaat. Als je kiest voor ‘Tijdelijk gesloten’ is je bedrijf tijdelijk niet open. Bijvoorbeeld door een verbouwing of alleen in de zomerperiode.
Hoe verander je de openingstijden in Google?
Wijzig en verander jouw openingstijden door deze stappen te volgen.
1. Zoek je bedrijfsprofiel op
Ga naar Google en log in met het mailadres waaraan je bedrijf gekoppeld is. Vervolgens heb je twee mogelijkheden om bij je bedrijfsprofiel te komen:
- Toets in google ‘Mijn Bedrijf’.
- Of ga naar: https://business.google.com/locations.
2. Kies voor ‘Profiel bewerken’
Als je jouw bedrijf gevonden hebt, kies je voor ‘Profiel bewerken’. Heb je voor de tweede optie hierboven gekozen? Dan kom je hier door op het ‘potloodje’ te klikken. Zie de foto hieronder.
Heb je in Google gezocht op ‘Mijn Bedrijf’ dan kun je onderstaand vakje aanklikken. Dit heet ‘Profiel bewerken’.
Je krijgt een nieuw venster te zien. In het menu kies je voor ‘Openingstijden’. Vervolgens klik je op het potloodje naast het kopje ‘Openingstijden’. Hier kun je de openingstijden aanpassen (wijzigen).
4. Verander de openingstijden
Je kunt nu per dag de openingstijden aanpassen. Vul alleen de tijden in dat je klanten bedient. Stel dat je winkel om 17:00 uur sluit, maar je bent toch 20:00 uur bereikbaar. Dan raden we aan om je openingstijd te zetten op 17:00 uur. Ben je klaar met aanpassen? Dan klik je op ‘Opslaan’.
Vergeet uiteraard ook niet om de openingstijden op je website aan te passen. Anders heb je op twee plekken verschillende tijdstippen staan. Dit zorgt voor verwarring bij klanten.
Hoe vul je de openingstijden voor de feestdagen in?
Het invullen van de openingstijden voor feestdagen vergeten bedrijven vaak. Terwijl klanten dit wel raadplegen. Ons advies is om tijdig de openingstijden voor feestdagen in te vullen. Ook als je dan dicht bent. Volg onderstaande stappen.
- Ga naar je Google Bedrijfsprofiel: https://business.google.com/locations. Of zoek in Google op ‘Mijn bedrijf.
- Klik op het ‘potloodje’. Zie je alleen ‘Profiel bewerken’? Klik dan daarop.
- Ga in het menu naar ‘Openingstijden’
- Scroll naar onder en ga naar ‘Speciale openingstijden’.
- Klik op het potlood-symbool.
- Nu kies je de feestdag en verander je de openingstijden.
Soms toont Google alleen de feestdagen die eraan komen en niet verderop in het jaar. In het voorbeeld hieronder zie je eerste kerstdag, tweede kerstdag en nieuwjaarsdag.
Welke bedrijven mogen geen openingstijden gebruiken?
Verschillende bedrijven mogen geen openingstijden tonen. Google geeft aan dat dit organisaties zijn met geen vaste openingstijden of die alleen op afspraak werken. Ze geven deze voorbeelden van bedrijven:
- Hotels
- Evenementlocaties
- Bioscopen
- Luchthavens
- Scholen
In de praktijk zien we dat dergelijke bedrijven hun openingstijden wel tonen. Dat kunnen we ook wel begrijpen. Zo werkt een kapper vaak op afspraak, maar wel binnen bepaalde tijden.
Welke openingstijden kiezen als je seizoensgebonden bent?
Verschillende bedrijven zijn in bepaalde delen van het jaar open, zoals een ijssalon of waterpretpark. In zo’n geval toon je alleen openingstijden als de zaak geopend is. Dit is dus vaak in de zomerperiode. Als je bedrijf weer sluit (in de winter) kun je het in jouw Google Bedrijfsprofiel aanpassen naar ‘Tijdelijk gesloten’.
Doe daarnaast het volgende:
- Maak een Google Post en geef aan wanneer je weer opent.
- Zet ook op social media wanneer je weer open gaat.
- In een nieuwsbrief kun je ook vermelden dat je tijdelijk dicht bent.
Zo houd je jouw klanten op de hoogte, zonder dat ze plotseling voor een dichte deur staan. Dit kan negatieve reviews opleveren, die je vervolgens weer moet beantwoorden.
Veelgestelde vragen aan ons
Ga je verbouwen of ben je om een andere reden tijdelijk gesloten? Dan kun je dat eenvoudig aanpassen in je Google Bedrijfsprofiel. Log daarvoor in met het Google-account waar je bedrijf aan gekoppeld staat. Zoek je bedrijfsprofiel op en kies vervolgens voor ‘Profiel Bewerken’. Ga naar het tabje ‘Openingstijden’ en klik weer op ‘Openingstijden’. Nu kun je kiezen voor ‘Tijdelijk gesloten’.
Wanneer kiezen voor 24 uur per dag open?
Je kunt de openingstijden wijzigen naar ’24 uur open’. Doe dit alleen als je ook daadwerkelijk 24 uur per dag de klant kan bedienen. Is jouw winkel om 17:00 uur dicht en ben je wel de hele avond en nacht bereikbaar? Dan adviseren we om 17:00 uur in te vullen. Bij tankstations die 24/7 open zijn, kun je wel 24 uur per dag invullen.
Hoe geef je aan dat je nooit meer open gaat?
Ga je stoppen met je bedrijf? Dan kun je dat in Google aangeven. Ga hiervoor naar je openingstijden onder ‘profiel bewerken’ in je Bedrijfsprofiel. Vervolgens kies je voor Permanent gesloten.
Hulp bij het wijzigen van openingstijden?
Laat het ons weten. Dan kijken we gratis met je mee. Zo weet je zeker dat je de juiste tijden instelt.
Je blijft op deze website